Αγαμέμνων

Σύμφωνα με τον Αισχύλο, η Κλυταιμνήστρα είχε έναν ισχυρότατο λόγο για το φόνο του συζύγου της, του Αγαμέμνονα, που δεν ήταν άλλος από τη θυσία της κόρης τους Ιφιγένειας από εκείνον στους Θεούς αναζητώντας την εύνοιά τους ώστε να τον οδηγήσουν στην Τροία. Η νύχτα της επιστροφής του στο Άργος θα είναι και η τελευταία του. Άντεξε τον δεκαετή Τρωικό Πόλεμο και κατάφερε να γυρίσει νικητής και δοξασμένος για να εισπνεύσει για ύστατη φορά μέσα στο ίδιο του το παλάτι καθώς θα κατακρεουργηθεί από τη βασίλισσά του που κρατάει μέσα της άσβεστη τη φλόγα της εκδίκησης, το μίσος της για εκείνον αλλά και για την ερωμένη του Κασσάνδρα, μια ιέρεια του Απόλλωνα, που επίσης δέχεται το ίδιο τέλος.
Ο Αγαμέμνων είναι το πρώτο από τα έργα που αποτελούν την τριλογία του Αισχύλου, Ορέστεια.
Η Κλυταιμνήστρα μηνύεται για τον ερχομό του άντρα της και προετοιμάζεται να τον υποδεχτεί όπως αρμόζει στον νικητή αν και δε μπορεί να αποφύγει το ελαφρώς υποκριτικό της ύφος. Ο Αγαμέμνονας υπακούει στη θέλησή της και πατάει πάνω στα πορφυρά υφάσματα που έχει στρώσει ενώ τίποτα δε μαρτυρά την κατάληξη των γεγονότων. Ο Αγαμέμνων εισέρχεται στο παλάτι νικητής έχοντας εξασφαλίσει και μια θέση για την ερωμένη του, την Κασσάνδρα, η οποία με διαδοχικούς χρησμούς θα προσπαθήσει να ειδοποιήσει το χορό για το κακό. Μάταια όμως, ο χορός δεν την πιστεύει αρκετά και δεν την καταλαβαίνει απόλυτα, κι έτσι η Κλυταιμνήστρα σκοτώνει τον Αγαμέμνονα και την Κασσάνδρα το ίδιο βράδυ με τρόπο που φανερώνει το μεγάλο μίσος της.

Η παράσταση παίχτηκε -και παίζεται- σε θέατρα φτιαγμένα σύμφωνα με το αρχαίο πρότυπο που βοηθούν με την καλή ακουστική τους.
Η σκηνοθεσία της Νικαίτης Κοντούρη πέρασε στο κοινό που μπόρεσε να κατανοήσει το συνολικό πλαίσιο. 
Η μετάφραση της Νικολέττας Φριντζήλα κρίθηκε υπέροχη αφού απέδωσε τα μετρικά ζεύγματα των αρχαιοελληνικών στα νέα ελληνικά με πιστότητα.
Το παλάτι του Άργους αποδόθηκε σκηνικά με αφαιρετικό τρόπο πάνω σε ένα μεγάλο επικλινές και πολυμορφικό επίπεδο από τον Γιώργο Πατσά που επιμελήθηκε και τα κοστούμια. Σκηνικό και κοστούμια είναι κατασκευασμένα με μια λιτή λογική και μεταμοντέρνα αισθητική. Όμορφη αλληγορία η διάλυση του σκηνικού στο τραγικό φινάλε με κυβιστικό τρόπο όπως η διάλυση όλων των συμβάσεων λόγω του διπλού φόνου.
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στο ρόλο της βασίλισσας αποδεικνύει πόσο καλή είναι -ποια άλλη ηθοποιός να μπορούσε να ερμηνεύσει καλύτερα την Κλυταιμνήστρα;- με την καλοδουλεμένη και άψογη σε τονικότητα και χροιά φωνή της, το ταλέντο και την στιβαρή φιγούρα της να ακροβατεί ανάμεσα στην τίμια και πιστή σύζυγο και στην οργισμένη, διψασμένη για εκδίκηση, μάνα. Ο Μηνάς Χατζησάββας στάθηκε επάξια στο ύψος τού υβριστή βασιλιά αλλά εκείνη που με κέρδισε ευχάριστα είναι η Θεοδώρα Τζήμου που υποδύθηκε την Κασσάνδρα. Ένα πλάσμα κινησιολογικά άπιαστο με ιδιαίτερη σωματική εκφραστικότητα, κι ενώ δε θα μπορούσα να πω ότι έβγαλε στο έπακρο την οδύνη των χρησμών της Κασσάνδρας, ωστόσο, δεν άφησε τη ματιά μου να δραπετεύσει από το κορμί της όσο κατείχε τη σκηνή. Τον ρόλο του Αίγισθου έφερε εις πέρας με επιτυχία ο Βασίλης Μπισμπίκης, ο Βασίλης Χαλακατεβάκης του φύλακα και ο Θέμης Πάνου του κήρυκα. Τέλος, τον χορό απαρτίζουν οι: Θύμιος Κούκιος, Βασίλης Πουλάκος, Κρις Ραντάνοφ, Κώστας Φαλελάκης, Μενέλαος Χαζαράκης. Η μουσική επιμέλεια της Σοφίας Καμαγιάννη προσθέτει στο σύνολο και ο κλαρινετίστας Χρήστος Καλκάνης εισβάλει όμορφα σε καίρια σημεία όπως και στην έναρξη.
Οι Κορυφαίοι συμπληρώνουν με πληροφορίες την ιστορία, εκφράζουν προβλήματα και απόψεις, κρίνουν ή θέτουν ερωτήματα όμως τα κομμάτια τους είναι πιο αδύναμα σε σχέση με το υπόλοιπο έργο, κι ενώ ο ρόλος του Χορού είναι σπουδαίος και αναγκαίος, δημιουργούνται υποτονικά σημεία. Επίσης, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν κάποιες στιγμές με τη χρήση μικρόφωνων και άλλες χωρίς (εναλλάξ). Αυτή η "επιλεκτική" χρήση των μικρόφωνων έχει ως αποτέλεσμα μια ηχητική ανισότητα και μια υποχρεωτική αλλαγή στην χροιά της φωνής των ίδιων προσώπων που δε μου άρεσε και δεν είμαι σίγουρη ότι χρειαζόταν. Επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν μικρόφωνο ώστε να ακουστούν οι στιγμές που οι ηθοποιοί δε θα ανέβαζαν ένταση φωνής αλλά το ακουστικό αποτέλεσμα δεν ήταν ομοιόμορφο ενώ προέκυπτε και το πρακτικό ζήτημα της εμφάνισης και της εξαφάνισης του μικροφώνου που αφαίρεσε αξία από την αισθητική της παράστασης.
Για τον φωτισμό ευθύνεται η Ελευθερία Ντεκώ και για τη χορογραφία ο Ερμής Μαλκότσης με δυνατές στιγμές που εντυπωσίασαν αλλά και αδιάφορες.
Όλες οι φωτογραφίες από το πρόγραμμα της παράστασης

4 σχόλια:

  1. Μου αρέσει πολύ ο τρόπος που διάλεξες να παρουσιάσεις μια παράσταση σαν κι αυτή : λίγα κι ουσιαστικά λόγια, άριστος κατατοπισμός και ονομαστική αναφορά σ' όλους τους συντελεστές με τρόπο που τους τιμά !
    Μπράβο σου και μπράβο τους !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τα όμορφα λόγια που με κάνουν ιδιαίτερα χαρούμενη
      καθώς
      και η γυναίκα που τα λέει είναι σχετική με τέχνη
      αλλά και το ζητούμενό μου δεν είναι να επεκταθώ και να πλατιάσω αναλύοντας, ούτε να το κάνω "δύσκολο" στην ανάγνωση.
      :-)))

      Διαγραφή
  2. αγαπητή μας Τζένη καλημέρα από Θεσσαλονίκη
    Καλό Σαββατοκύριακο και καλό και γερό κουράγιο
    για να αντέξουμε της δύσκολες μέρες που περνά
    η πατρίδα μας και βέβαια ο πολιτισμός μας..
    αν και δεν είμαστε αμφότεροι..τακτικοί επισκέπτες
    στα ..blogoσπιτά μας!!! Και πού να προλάβουμε
    με διάφορες υποχρεώσεις...
    Παρόλα αυτά δεν περνάς απαρατήρητη από
    την σκέψη μας..
    Θαυμάζουμε τον τρόπο....
    που γράφεις με ταλέντο και
    με ψυχή...βάζεις και εσύ ένα λιθαράκι
    στον ..ξεχασμένο πολιτισμό μας από τους
    κρατούντες!!
    Συγχαρητήρια και είμαστε
    χαρούμενοι που σε γνωρίσαμε
    και είσαι φίλη μας...
    Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο
    σε έχουμε επιλέξει.... επίτιμο μέλος του
    blog μας και παρακαλώ να το
    επισκεφτείς και να παραλάβεις
    το βραβείο:
    "ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΦΙΛΙΑΣ"
    Με εκτίμηση
    Παύλος-Μαριέτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα τόσο καλά και όμορφα λόγια σας!
      Και, φυσικά, για την τιμή που κάνετε.
      Θα σπεύσω να επισκεφθώ το μπλογκ σας λοιπόν, αφού σας ξαναευχαριστήσω για όλα.
      Να είστε καλά και να συνεχίσετε έτσι, δημιουργικά και με τον ίδιο ζήλο.

      Διαγραφή


ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Σάντυ Κυριακή ΗλιάδουΝατάσσα ΕξάρχουΣωτηρία ΙωαννίδουΧρήστος ΝομικόςΆννα ΣελίδουMo HayderΠαναγιώτης Σταυρόπουλος
Γιάννης ΦιλιππίδηςΕυδοκία ΣταυρίδουΓιώργος ΙωαννίδηςPaullina SimonsΧρήστος ΧτιστόπουλοςΓεώργιος ΤζιτζικάκηςΘεόφιλος Γιαννόπουλος
Ασημίνα ΞηρογιάννηΝίκος ΚρίκαςΣοφία ΓουδετσίδουMargaret DalkourΝάντια ΠαπαθανασοπούλουΓιώργος ΔάμτσιοςΓρηγόρης Τριγλίδης