Ξεκλειδώνοντας «Το τελευταίο αίνιγμα»

Γράφει ο Θεόφιλος Γιαννόπουλος
...είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας;

Αυτός θα ήταν ο τίτλος που θα έβαζα στο μυθιστόρημα(;) της Marisha Pessl, “Το τελευταίο αίνιγμα”. Μιας ιστορίας που καταφέρνει να εισχωρήσει ανύποπτα στο σκοτάδι του μυαλού σου, προκαλώντας σε να το διαβάσεις και να χαθείς μεταξύ της πραγματικότητας και της φαντασίας. Νιώθοντας παράλληλα σαν ήρωας μιας καταραμένης ταινίας που προβάλλεται μυστικά, μονάχα για λίγους…

Η ιστορία ξεκινά με τον θάνατο της Άσλεϊ Κορντόβα, της ταλαντούχας πιανίστριας και κόρης του ερημίτη σκηνοθέτη Στάνισλας Κορντόβα. Όλα τα δεδομένα δείχνουν πως πρόκειται για αυτοκτονία, μα ένας από τους επικριτές του πατέρα της, ο δημοσιογράφος Σκοτ Μακ Γκραθ πιστεύει πως τίποτε απ’ αυτά δεν είναι ότι δείχνει. Αυτό αποτελεί και την αφετηρία για μια σειρά γεγονότων που μας σπρώχνουν όλο και βαθύτερα μες στο σκοτεινό τούνελ των πληροφοριών.

Γιατί «…ορισμένα πράγματα, απ’ τη στιγμή που τα μαθαίνεις, σε τρώνε ζωντανό…»[1]

Το κουβάρι ξετυλίγεται αργά, κινηματογραφικά, βυθίζοντάς σε στους ήχους των λέξεων ενός μυστήριου βιβλίου που παρά τον όγκο του, -φτάνει τις 800 σελίδες-, σε κρατά σε εγρήγορση και ενδιαφέρον μες από τις απροσδόκητες εναλλαγές των εξελίξεων.

Η συμμετοχή μας είναι άμεση, μιας και στις σελίδες του συναντάμε από αποκόμματα βιβλίων μέχρι πληροφορίες με αποσπάσματα τόσο από κρυφές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο όσο και από ειδησεογραφικά νέα. Στο σύνολό τους σχετίζονται με το θέμα μας, όπως και τα χειρόγραφα σημειώματα που εντείνουν ακόμη περισσότερο την αγωνία σε αυτό το ιδιότυπο κυνήγι του θησαυρού με έπαθλο την αλήθεια. Όλα αυτά στήνουν μαεστρικά ένα σκηνικό δράσης, θαρρείς και κάναμε την εξερεύνηση προσωπικά, βρισκόμενοι εξαρχής και οι ίδιοι σε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ο ρεπόρτερ εξερευνά τα ίχνη και τις αιτίες που οδήγησαν την όμορφη νεαρή στο χαμό της, έχοντας πάντα ως οδηγό να ανατρέψει όσα οι άλλοι θεωρούν τετελεσμένα. Υπάρχουν ωστόσο και κάποιοι που σαν σκιά, βρίσκονται πάντα κρυφά στο κατόπι του. Σκοπός τους στέκει να τον οδηγήσουν άλλοτε σε λάθους δρόμους και κάποτε σε μονοπάτια που ο τρόμος και μόνο που θα βιώσει σ’ αυτά, θα έπρεπε κανονικά να τον κάνει να εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια στον άνισο αγώνα του.

Στον μονόδρομο που διάλεξε όμως, βρίσκει όλος παραδόξως και δύο ετερόκλητους συμπαραστάτες και στηρίγματα, που κάθε που συνδέονται όλο και πιο προσωπικά, αποκαλύπτονται μυστικά και εξαρτήσεις αυτών των ατόμων με την Άσλεϊ Κορντόβα, που μέχρι πριν φάνταζαν μονάχα ως συμπτώσεις.

Μιας και «…αυτό που θεωρούμε βέβαιο, ποτέ δεν είναι πραγματικά βέβαιο…»[2]

Στην πορεία κάνει την εμφάνισή της το πέπλο μιας αδιόρατης μαγείας και οι ακατανόητες συγκυρίες που ωθούν άτομα που γνωρίζουν ένα μικρό έστω κομμάτι της αλήθειας, να εξαφανίζονται. Κάθε νέο στοιχείο, κάθε καινούρια σύνδεση με το παρελθόν και το μέλλον, έχουν πάντα ως καταλύτη την «σκοτεινή» μορφή του πατέρα της, αυτής της άκρως αινιγματικής προσωπικότητας, του Στάνισλας Κορντόβα.

Σε τέτοιο σημείο μάλιστα που κάνει τον δημοσιογράφο-ερευνητή να διερωτηθεί «Πόσο μοιάζει η ζωή του καλλιτέχνη με το έργο του;».[3] Κι όσον αφορά την μοίρα όσων συνεργάστηκαν μαζί του, αρκεί από μόνο του αυτό για να σε προειδοποιήσει πως όσο πιο κοντά φτάνεις, τόσο πιο γρήγορα πρέπει να αρχίσεις να απομακρύνεσαι αν θέλεις να ζήσεις…

Γιατί κάποιες φορές η αλήθεια ξεπερνά σε πόνο ακόμη και το φόβο, ιδιαιτέρως όταν χρειάζεται ατέρμονο κυνήγι για να την κατακτήσεις.

Κι αυτό σε καλεί να αναλογιστείς τούτο το βιβλίο σαν κλείσεις τη στερνή του σελίδα:

«Πότε σε κοιτάζει η αλήθεια κατάματα στη ζωή;»[4]
Η Marisha Pessl γεννήθηκε στο Μίσιγκαν. Ο πατέρας της, ο Klaus, ήταν Αυστριακός και εργαζόταν ως µηχανικός στην General Motors, ενώ η Αµερικανίδα µητέρα της ήταν διακοσµήτρια. Οι γονείς της χώρισαν όταν ήταν τριών ετών, οπότε και η Pessl µετακόµισε στη Βόρεια Καρολίνα µε τη µητέρα και την αδελφή της. Η Pessl µεγάλωσε σε καλλιτεχνικό περιβάλλον και έκανε µαθήµατα ιππασίας, ζωγραφικής, τζαζ και γαλλικών. Αργότερα, ακολούθησε σπουδές Αγγλικής Λογοτεχνίας. Μετά την αποφοίτησή της, εργάστηκε ως οικονοµικός σύµβουλος, ενώ στον ελεύθερο χρόνο της έγραφε. Ύστερα από δύο αποτυχηµένες συγγραφικές απόπειρες, το 2001 ξεκίνησε να γράφει το Special Topics in Calamity Physics, ένα µυθιστόρηµα µε θέµα τη σχέση µιας κόρης µε τον χαρισµατικό αλλά αυταρχικό πατέρα της. Το βιβλίο, που ολοκληρώθηκε το 2004 και εκδόθηκε το 2006, γνώρισε ενθουσιώδη υποδοχή από κοινό και κριτικούς και µεταφράστηκε σε τριάντα γλώσσες.

[1] Σελ.500, «Το τελευταίο αίνιγμα»-Marisha Pessl, Εκδ. ΔΙΟΠΤΡΑ, 2014
[2] Σελ.222, «Το τελευταίο αίνιγμα»-Marisha Pessl, Εκδ. ΔΙΟΠΤΡΑ, 2014
[3] Σελ.378, «Το τελευταίο αίνιγμα»-Marisha Pessl, Εκδ. ΔΙΟΠΤΡΑ, 2014
[4] Σελ.630, «Το τελευταίο αίνιγμα»-Marisha Pessl, Εκδ. ΔΙΟΠΤΡΑ, 2014

Περισσότερα από τον Θεόφιλο Γιαννόπουλο:
Ασπρόμαυρο φυσικά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Άννα ΓαλανούΓιώργος ΓιαντάςVictoria HislopΜιχαήλ ΆνθηςΣτέλιος ΚανάκηςΈλσα ΜαγγανάρηΓιάννης Βεντούρας
Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΓιάννης ΦιλιππίδηςΈλενα ΑκρίταΦώτης ΣιμόπουλοςVal O' TeliΚαλλιόπη ΒελόνιαΒασίλης Τσικάρας
Συλλογή διηγημάτωνΧριστόφορος ΤριάντηςΣτέλιος ΜοίραςΒαγγέλης ΜαργιωρήςΘανάσης ΛιακόπουλοςΓιάννης ΜπερούκαςΘεόφιλος Γιαννόπουλος