Ο Αθανάσιος Σίμογλου και η Δέησις

Ο Αθανάσιος Σίμογλου ολοκλήρωσε την τριλογία του που αφορά στη μελοποίηση της ποίησης του Κωνσταντίνου Καβάφη. Στις προγραμματισμένες συναυλίες του θα παρουσιαστεί το τρίτο μέρος με τίτλο Δέησις το οποίο ηχογραφήθηκε στη Βιέννη από την Ορχήστρα Δωματίου Βιέννης Ορφέας και αποτελείται από δώδεκα τραγούδια.
Η σύνθεση του έργου διήρκεσε από το φθινόπωρο του 2006 ως και την άνοιξη του 2010 ενώ κατά την ηχογράφηση, που έγινε την περασμένη άνοιξη, ερμήνευσαν κλασσικοί τραγουδιστές.

Που και πότε
Την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου και ώρα 21.00, στην Γκαλερί Δημιουργών Κηφισιά, Χελιδονούς 28, Κηφισιά, Τηλ 2106251732
και την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου και ώρα 20.00, στη Φιλολογική Αίθουσα Παρνασσός, Πλ. Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, Τηλ 2103221917
Τα τραγούδια του Αθανασίου Σίμογλου, βασισμένα στα ποιήματα του Καβάφη, θα ερμηνευτούν από τη σοπράνο Βασιλική Καραγιάννη και τον βαρύτονο Κύρο Πατσαλίδη με τη συνοδεία ορχηστρικού συνόλου το οποίο θα διευθύνει ο αρχιμουσικός Κωνσταντίνος Δημηνάκης.
Εισιτήριο: 10 ευρώ. Κρατήσεις στα τηλέφωνα που δίνονται παραπάνω.
Ο Αθανάσιος Σίμογλου, αφιερώνοντάς μου λίγο από τον πολύτιμο χρόνο του, απάντησε στις ερωτήσεις μου για την έμπνευση των συνθέσεών του, τη σχέση λογοτεχνίας και μουσικής -ή τη σύνδεσή τους- και πολλά άλλα σχετικά με τα κονσέρτα του
Έχετε συνθέσει μια τριλογία βασισμένη στα έργα του Καβάφη. Πόσο σας έχει αγγίξει το έργο του ποιητή;
Α.Σ.: Ο Κ.Π. Καβάφης, ξεκινώντας από τα μαθηματικά μου χρόνια και φτάνοντας στο σήμερα, όχι απλώς με άγγιξε με το έργο του, αλλά οφείλω να ομολογήσω ότι με συνεπήρε, με επηρέασε τα μέγιστα στην καθημερινότητα μου, έγινε μέρος της ζωής μου. Αυτό βέβαια δεν έχει να κάνει μόνο με την αριστοτεχνική ποιητική του λόγου του, αλλά και κυρίως με τη θεματολογία που χειρίζεται (πανανθρώπινος, οικουμενικός, ηθοπλαστικός, απέριττος, άμεσος, πολυεπίπεδος). Στην ουσία, κατά την άποψη μου, πρόκειται για ένα μεγάλο στοχαστή του πνεύματος που χρησιμοποίησε την ποίηση ως μέσον έκφρασης (βέβαια αριστοτεχνικά μοναδικά).

Με ποια περίοδο της Καβαφικής ποίησης ταυτίζεστε περισσότερο ή σας ενέπνευσε για να δημιουργήσετε;
Α.Σ.: Ασπάζομαι ανεπιφύλακτα ολόκληρο το έργο του (ακόμα και τα ανέκδοτα ποιήματα του και τα αποκηρυγμένα και τα ατελή), όμως περισσότερο ταυτίζομαι με τη δεύτερη φάση της δημιουργίας του από το 1911 και έπειτα. Σταθμό και όριο αποτέλεσε το γνωστό ποίημα του, Ιθάκη. Είναι η χρονιά που εγκαταλείπει την καθαρά πεσιμιστική τάση (επηρεασμένος ως τότε από τους παρακμιακούς ποιητές της Ευρώπης, κυρίως της Γαλλίας).

Πιστεύετε αυτό που λένε ότι η ποίηση ζωντανεύει μέσα από τη μουσική; Ότι γίνεται πιο προσιτή στο κοινό ακόμη και σε εκείνους που δεν την αγαπούν ή δεν έχουν ασχοληθεί καθόλου μαζί της; Ότι αλληλοσυμπληρώνονται τελικά η μουσική με τη λογοτεχνία;
Α.Σ.: Η ποίηση αυτή καθεαυτή έχει την δική της υπόσταση και αξία στην κοινωνία. Το ζητούμενο είναι πόσο ο κόσμος μπορεί να εντρυφήσει σ' αυτήν, είτε λόγω επιπέδου είτε λόγω της δίνης της καθημερινότητας. Εδώ καλείται η μουσική (μελοποιημένη ποίηση) να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στο να καταστήσει την ποίηση πιο προσιτή στο ευρύτερο κοινό. Ως γνωστόν η μουσική θεωρείται η αμεσοτέρα των τεχνών (με 3-4 απλούς ήχους μπορεί να κάνει πολλές ψυχές να πάλλονται) και αυτό δεν είμαι ο πρώτος που το ισχυρίζεται. Αρκεί το πάντρεμα της μουσικής με τον ποιητικό λόγο να είναι άψογο.

Θα κάνατε το ίδιο με το έργο άλλων ποιητών μας; Αν ναι, ποιοι είναι αυτοί;
Α.Σ.: Οπωσδήποτε ενδόμυχος πόθος μου είναι να μελοποιήσω και άλλους ποιητές, κυρίως Έλληνες… όπως Σεφέρη, Ελύτη κ.α. Βέβαια εδώ δεν πρέπει να αγνοείται η παράμετρος χρόνος, ίσως για να ανταποκριθώ στο μέλλον σε περισσότερους αξιόλογους ποιητές, δεν θα έπρεπε να ασχοληθώ με τον καθένα χωριστά και εκτεταμένα. Ίσως θα έπρεπε να γράψω μουσική για ποιητικές ανθολογίες, επιλέγοντας ένα η δύο ποιήματα από κάθε ποιητή.
Εκείνο που είναι σίγουρο και στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια, είναι να γράψω μιά όπερα για τον Καπετάν Μιχάλη του Νίκου Καζαντζάκη του οποίου την θεατρική (σκηνικά) μεταφορά ή λιμπρέτο έχω ήδη κάνει ο ίδιος. Είναι σίγουρο πως η σύνθεση της όπερας θα μου πάρει πάνω από ένα χρόνο, ίσως και δύο.
Ο Αθανάσιος Σίμογλου ζει και εργάζεται στη Στουτγάρδη ως ειδικός ιατρός της γενικής ιατρικής. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Κρατικό Ωδείο Βορείου Ελλάδος ενώ συνέχισε τις σπουδές του στην ενορχήστρωση, τεχνική σύνθεσης και μουσική αισθητική στο Konservatorium Giuseppe-Verdi στο Μιλάνο. Έχουν κυκλοφορήσει δύο CD με μελοποιημένη ποίηση του Καβάφη, το Shades of Love και το Return από την εταιρεία Human Voice. Το τρίτο του CD, με τον τίτλο Δέησις, πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα από την εταιρεία Aspasia Records.
Ακούστε ένα μικρό μέρος εδώ

O Κωνσταντίνος Δημηνάκης είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της ‘Orpheus Kammerorchester Wien’. Σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Μουσικής της Βιέννης (U. Lajovic) και πιάνο στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Έχει διευθύνει πολλές σημαντικές ορχήστρες στην Αυστρία και τη Γαλλία. Το 2012 επιλέχθηκε από την Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου (LSO) ανάμεσα στους 20 πιο ταλαντούχους νέους μαέστρους της Ευρώπης.

 Ο Κύρος Πατσαλίδης είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους καλλιτέχνες. Απόφοιτος του “Ωδείου Αθηνών” με τις ψηλότερες διακρίσεις ενώ ολοκλήρωσε τις μουσικές σπουδές του στην “Ανωτάτη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης”. Παράλληλα σπούδασε νομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε λυρικά θέατρα, αίθουσες συναυλιών και διεθνή φεστιβάλ, όπως στην Κρατική Όπερα της Βιέννης, στην Αρένα της Βερόνας, την Κρατική Όπερα Πράγας, την Κρατική Οπερα Βαρσοβίας, το Κρατικό Θέατρο Σπολέτο, Κρατικό Θέατρο Χοβελιάνος-Αστούριας, Κρατική Όπερα Βουδαπέστης, Κρατική Όπερα Μάριμπορ, Εθνική Λυρική Σκηνή Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Βιέννης, Μέγαρο Μουσικής Μονάχου, Μέγαρο Μουσικής Βερολίνου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Το ρεπερτόριο του συμπεριλαμβάνει πρωταγωνιστικούς ρόλους της όπερας, oπερέττας και ορατορίου.

Η Βασιλική Καραγιάννη γεννήθηκε στην Πάτρα. Συνεργάζεται με την Εθνική Λυρική Σκηνή ενώ εμφανίζεται στα σπουδαιοτερα Λυρικά θέατρα της Ευρώπη: Teatro alla Scala του Μιλάνου, Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (θέατρο Covent Garden), Θέατρο Κομουνάλε της Φλωρεντίας, Όπερα της Λισσαβόνας, Όπερα Σαν Κάρλο της Νάπολης, Θέατρο Carlo Felice της Γένοβας, Όπερα του Ντίσελντορφ, Κωμική Όπερα του Βερολίνου, Queen Elisabeth Hall του Λονδίνου, αίθουσα “Dal Verme” του θεάτρου «Alla Scala» στο Μιλάνο, Cadogan Hall του Λονδινου, κ.α. Σε όλη τη διάρκεια της πορείας της απέσπασε εξαιρετικές κριτικές από τον διεθνή και Ελληνικό Τύπο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Άννα ΓαλανούΓιώργος ΓιαντάςVictoria HislopΜιχαήλ ΆνθηςΣτέλιος ΚανάκηςΈλσα ΜαγγανάρηΓιάννης Βεντούρας
Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΓιάννης ΦιλιππίδηςΈλενα ΑκρίταΦώτης ΣιμόπουλοςVal O' TeliΚαλλιόπη ΒελόνιαΒασίλης Τσικάρας
Συλλογή διηγημάτωνΧριστόφορος ΤριάντηςΣτέλιος ΜοίραςΒαγγέλης ΜαργιωρήςΘανάσης ΛιακόπουλοςΓιάννης ΜπερούκαςΘεόφιλος Γιαννόπουλος