Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ματωμένος Δούναβης * Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα ** Διάφορα άλλα: Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών ** Παιδικά: Τα βάσανα του Τεό και της Λέας * Η μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση * Η λέσχη των φαντασμάτων * Το μαγικό καράβι των Χριστουγέννων * Ο αστερισμός των παραμυθιών * Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί * Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου * Ο Κάγα Τίο... στην Ελλάδα ** Νουβέλες: Πορσελάνινες κούκλες * Το δικό μου παιδί * Όταν έπεσε η μάσκα

Η Επιστροφή

The Revenant

Η υπόθεση με δυο λόγια...
Ένας βαρύτατα τραυματισμένος κυνηγός εγκαταλείπεται από τους συντρόφους του στα χιονισμένα βουνά αλλά εκείνος καταφέρνει να επιβιώσει και να επιστρέψει ζητώντας εκδίκηση.
Με περισσότερα λόγια...
Στην βαθιά αχαρτογράφητη άγρια φύση της Αμερικής του 19ου αιώνα, ο κυνηγός και εξερευνητής Χιου Γκλας τραυματίζεται τόσο βαριά που θεωρείται μελλοθάνατος από τους συντρόφους του. Εγκαταλείπεται στο βουνό από τον προδότη Φιτζέραλντ, όμως, με μοναδικό του όπλο τη θέλησή του, επιβιώνει και αποφασίζει να διανύσει την μεγάλη απόσταση που τον χωρίζει από τους υπόλοιπους προκειμένου να πάρει την εκδίκησή του ενώ δεν τον απειλούν μόνο τα τραύματά του και το κρύο αλλά και οι εχθρικές φυλές που τον περιτριγυρίζουν όπως και τα άγρια ζώα. Με οδηγό και κίνητρό του τη δύναμη της θέλησης και την αγάπη για την οικογένειά του ξεκινά ένα μεγάλο ταξίδι μέχρι να βρει τη λύτρωση.
Μετά τον Birdman, ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου επιστρέφει με μια περιπέτεια επιβίωσης που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Η ιστορία του Χιου Γκλας είναι μία από τις πιο συγκλονιστικές ιστορίες επιβίωσης και υπέρβασης των ανθρώπινων ορίων. Το επικό δράμα, Η επιστροφή, είναι ένας ύμνος στο ανθρώπινο πνεύμα σε ένα τοπίο εκπληκτικής ομορφιάς αλλά και πολλαπλών κινδύνων ενώ πραγματεύεται τόσο τα πρωτογενή ένστικτα για την επιβίωση όσο και τα στοιχεία της αξιοπρέπειας, της πίστης, της εσωτερικής δύναμης, της δικαιοσύνης, της αγάπης προς την οικογένεια ή την πατρίδα. Χαρακτηριστική είναι η ατάκα του Γκλας: Δε φοβάμαι να πεθάνω. Το έχω ήδη κάνει.
Αναζητώντας τα ιστορικά γεγονότα διάβασα ότι...
Ο Γκλας γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια το 1773. Κάποια φεγγάρια ταξίδεψε και στη θάλασσα ως πειρατής (ένα στοιχείο που φάνηκε στην ταινία καθώς ο ήρωας ήταν ο μόνος από τους συντρόφους του που είχε πείρα τόσο στη στεριά όσο και στο νερό). Το 1823 πήρε μέρος σε μια αποστολή εξερεύνησης του Μιζούρι όταν δέχτηκε επίθεση από μια αρκούδα. Οι υπόλοιποι υπέθεσαν ότι πέθανε και τον άφησαν, αλλά όταν εκείνος εμφανίσθηκε ολοζώντανος η ιστορία του διαδόθηκε σε όλη τη χώρα. Περισσότερο από έναν αιώνα μετά, συγκεκριμένα το 2002, ο Μάικλ Πανκ έγραψε το βιβλίο The Revenant: A novel of revenge πάνω στο οποίο βασίστηκε και η ταινία.
Μετά την επιμονή του σκηνοθέτη, χρειάστηκαν μήνες ερευνών ώστε να αναβιώσει η εποχή και οι επαγγελματίες έμποροι γούνας. Ο ίδιος επέλεξε τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και τον Τομ Χάρντι για τους κορυφαίους ρόλους. Για τα γυρίσματα επιλέχθηκαν τα βουνά του Καναδά και την Αργεντινής ενώ όλο το team έπρεπε να υποστεί το κρύο, το χιόνι και τον άνεμο, δηλαδή συνθήκες παρόμοιες με εκείνες των ανθρώπων που κυνηγούσαν το 1823. Μάλιστα, έχει γραφτεί ότι οι κρύσταλλοι στα μούσια του Ντι Κάπριο είναι πραγματικοί! Ο ίδιος, για τις ανάγκες της ταινίας, θάφτηκε στο χιόνι, πήδηξε στο παγωμένο ποτάμι, έμεινε γυμνός στους -5 βαθμούς Κελσίου... και διάφορα άλλα δύσκολα πλησιάζοντας ολοένα τον αλύγιστο ήρωά του.
Ο παραγωγός Akiva Goldsman σχεδίαζε τη διασκευή του βιβλίου από το 2001 με σκηνοθέτη τον Park Chan-Wook και πρωταγωνιστή τον Σάμουελ Τζάκσον αλλά ο κορεάτης αποχώρησε και η κατάλληλη ώρα ήρθε τελικά δέκα χρόνια αργότερα, κι αφού είχαν αποχωρήσει και οι John Hillcoat και Jean-Francois Richet, όταν ανέλαβε ο Inarritu. Η ταινία αφηγείται ένα διάστημα εννέα μηνών αλλά τα γυρίσματα έγιναν σε 80 μέρες σε απομονωμένη τοποθεσία. Ο διευθυντής φωτογραφίας χρησιμοποίησε μόνο φυσικό φως -κάτι που έδωσε μια ιδιαίτερη ανεκτίμητη ατμόσφαιρα στο φιλμ- και έπρεπε όλα να κινηματογραφηθούν μέσα στις ελάχιστες ώρες της ημέρας που προσέφεραν αυτό το φως.
Η εικόνα είναι σκοτεινή με μια ομιχλώδης αχλή και σχεδόν ασπρόμαυρη, αντανακλώντας έτσι την σκληρότητα των καταστάσεων και των συνθηκών αλλά και τον μυστηριακά επικό της χαρακτήρα. Τα τοπία είναι ονειρικά, υπέροχα βουνά, δάση, ποτάμια... βγαλμένα θαρρείς κατευθείαν από το πιο υπέροχο παραμύθι και παράλληλα αληθινά άγρια και αδυσώπητα όπως η πραγματική τους φύση. Πολλά πλάνα προδίδουν επιρροές από τον Tarkovsky και όσοι γνωρίζουν το έργο του Ρώσσου καταλαβαίνουν την ατμόσφαιρα και τη διάθεση της ταινίας.
Ο Γκλας είναι η προσωποποίηση της ανθρώπινης θέλησης, ευρηματικότητας και ρώμης. Η ανάγκη του για εκδίκηση μπορεί να είναι κινητήριος δύναμη αλλά, στην πορεία, εξελίσσεται σε μια πιο ουσιαστική πνευματικότητα. Ερμηνευτικά, τόσο ο Ντι Κάπριο όσο και ο Τον Χάρντι έχουν κερδίσει το στοίχημα. Ο πρώτος με πίστη και αληθοφάνεια μπροστά στον ασταμάτητο Γκλας και ο δεύτερος τόσο "παρτάκιας" που τον μισείς από την πρώτη ατάκα. Και, ναι, ο Λεονάρντο τον ζωντάνεψε τον Γκλας, μεταμορφώθηκε ολόκληρος στον "αδίστακτο" ασταμάτητο ήρωά του, του έδωσε την απαραίτητη πνοή, κι εκείνος με τη σειρά του ίσως του προσφέρει το πολυπόθητο Όσκαρ (μιας και είναι υποψήφιος).
Παρόλο που μπορείς να την περιγράψεις ως ταινία επιβίωσης παρουσιάζει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα τέτοια φιλμ. Δεν αναλώνεται μόνο στο πρόβλημα της επιβίωσης του ανθρώπου που βρίσκεται εκτεθειμένος και μόνος στη φύση και στις όποιες ψυχολογικές μεταπτώσεις που αντιμετωπίζει λόγω αυτής της μοναξιάς (για παράδειγμα ο Ναυαγός Τομ Χανκς) αλλά περιέχει και δράση-περιπέτεια, γεγονός που την κάνει πιο πικάντικη. Χώρια εκείνη η εκδίκηση που λειτουργεί και ως αλατοπίπερο στο σενάριο. Επίσης, πέρα από τον επικό της χαρακτήρα και όσα προπεριγράφθηκαν, διαθέτει ακόμα περισσότερα στοιχεία, από γουέστερν σκηνές ως τις βαθύτερες καλλιτεχνικές ανθρώπινες αναζητήσεις.
Γεγονός είναι ότι τελειώνει και αισθάνεσαι συνεπαρμένος από την εικόνα και τη δυναμική της, και οπωσδήποτε έχεις εντυπωσιαστεί σε δύο εκπληκτικές σκηνές δράσεις, που μπορώ να αναφέρω γιατί τις έχουν βάλει και στο τρέιλερ: την επίθεση της αρκούδας που την χαζεύεις πραγματικά και την ελεύθερη πτώση από τον γκρεμό κατά τη διάρκεια μιας καταδίωξης.
Κλικ για περισσότερα της Τζένης
Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο (Χιου Γκλας) είπε: «Είναι ένα απίστευτο ταξίδι μέσα από τα σκληρότερα στοιχεία της αχαρτογράφητης Αμερικής. Μιλά για την δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος. Η ιστορία του Γκλας είναι θρυλική αλλά ο Αλεχάντρο την χρησιμοποιεί για να διερευνήσει το τί σημαίνει να έχεις τα πάντα εναντίον σου, τί μπορεί να υπομείνει το ανθρώπινο πνεύμα και τί σου συμβαίνει όταν όντως τα υπομένεις όλα... ...Έχω υποδυθεί χαρακτήρες που ήταν εύγλωττοι και είχαν πολλά να πουν, οπότε αυτή ήταν μια μοναδική εμπειρία για μένα, χρειάστηκε να επικοινωνήσω συναισθήματα με άλλους τρόπους, σαν μια άλλη γλώσσα. Έπρεπε να εξερευνήσω τα πιο εσωτερικά στοιχεία του ενστίκτου της επιβίωσης».

Ο Τομ Χάρντι αναφερόμενος στον Φιτζέραλντ σκιαγραφεί το προφίλ του λέγοντας «Είναι ένας άνδρας που δεν έχει τίποτα και βλέπει τα σχέδιά του για πλούτη να εξαφανίζονται. Στο μυαλό του η κατάσταση είναι “σκότωσε για να μην σκοτωθείς” και ο Γκλας μπαίνει στον δρόμο του. Ξέρει να επιβιώνει, αλλά με διαφορετικό τρόπο από εκείνον του Γκλας».

«Σήμερα έχουμε χάσει την στενή επαφή με τον φυσικό κόσμο», εξηγεί ο Ινιαρίτου. «Κι όμως η άγρια φύση είναι πάντα κομμάτι μας -είμαστε σύννεφα, είμαστε ποτάμια, είμαστε φτιαγμένοι από τα ίδια στοιχεία. Υπάρχει μια σύνδεση που σου θυμίζει από πού ήρθες και πού πας. Μία από τις ευλογίες της ταινίας ήταν το γεγονός ότι αποτυπώσαμε τέτοιου είδους περιβάλλοντα, που δεν έφεραν σημάδια ανθρώπινης παρέμβασης. Υπήρχε κάτι το αγνό, κάτι το ποιητικό σε αυτές».
Την τελευταία μέρα των γυρισμάτων, ο ίδιος, συγκέντρωσε το συνεργείο και τους ηθοποιούς, και τους είπε: «Η δημιουργία αυτής της ταινίας ήταν εμπειρία ζωής. Ήταν ένα ταξίδι με στιγμές δύσκολες, όμορφες, μοναδικές. Αισθάνομαι τιμή, ευγνωμοσύνη, χαρά και θλίψη που καταφέραμε όσα καταφέραμε -γιατί είναι καταπληκτικά. Κάθε μέρα της παραγωγής ήταν δύσκολη, αλλά η ταινία αυτή ήταν η πιο ουσιαστική καλλιτεχνική εμπειρία της ζωής μου».

Έξτρα πληροφορία:
-Η αληθινή ιστορία του Χιου Γκλας ήταν η βασική έμπνευση και για την ταινία Man in the Wilderness (Αποστολή Αυτοκτονίας) του 1971, με τον Richard Harris.
-Η ταινία κέρδισε τρεις Χρυσές Σφαίρες: Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Α' Ανδρικού Ρόλου.
Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Γκ. Ινιαρίτου
Ηθοποιοί: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χάρντι, Ντόμναλ Γκλίσον, Ουίλ Πούλτερ, Λούκας Χάας

Περισσότερες ταινίες:
Mad Max: Fury road
Στην καρδιά της θάλασσας
Η γέφυρα των κατασκόπων
The Martian
Τα μυαλά που κουβαλάς

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
΄΄Εξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΤο μαγικό καράβι των Χριστουγέννων, Θάνου ΚωστάκηΗ λέσχη των φαντασμάτων, Κυριακής ΑκριτίδουΟ αστερισμός των παραμυθιών, Λίτσας ΚαποπούλουΟ Κάγα Τίο... στην Ελλάδα, Καλλιόπης ΡάικουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΗ μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση, Χριστόφορου ΧριστοφόρουΠλάτωνας κατά Διογένη ΛαέρτιοΚαι χορεύω τις νύχτες, Γαβριέλλας ΝεοχωρίτουΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούΠορσελάνινες κούκλες, Δέσποινας ΔιομήδουςΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Το δικό μου παιδί!, Γιώργου ΓουλτίδηΟι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου, Ελένης ΦωτάκηΟι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί, Κωνσταντίνου ΤζίμαΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη