Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ματωμένος Δούναβης * Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα ** Διάφορα άλλα: Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών ** Παιδικά: Τα βάσανα του Τεό και της Λέας * Η μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση * Η λέσχη των φαντασμάτων * Το μαγικό καράβι των Χριστουγέννων * Ο αστερισμός των παραμυθιών * Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί * Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου * Ο Κάγα Τίο... στην Ελλάδα ** Νουβέλες: Πορσελάνινες κούκλες * Το δικό μου παιδί * Όταν έπεσε η μάσκα

Η Κόρη των Καλαβρύτων

Πρόκειται για το ιδιαίτερο βιβλίο του Θανάση Φροντιστή ο οποίος δημιούργησε μια τραγωδία στα πρότυπα των αρχαίων με άξονα το ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων.
Αρχικά, να σημειώσω ότι είναι γόνιμο να διαβάζουμε γενικότερα, και ακόμα καλύτερο όταν οι σύγχρονοι συγγραφείς καταπιάνονται με κλασικές φόρμες· όχι επειδή είμαι προσκολλημένη σε καμία παλαιολαγνεία -το αντίθετο ισχύει και το γνωρίζουν καλά όσοι με ξέρουν- αλλά γιατί ένας λαός που ξεχνά ή, ακόμη χειρότερα, αγνοεί την ιστορία και τον πολιτισμό του είναι καταδικασμένος στην αφάνεια.
Στο προλογικό σημείωμα του Δημάρχου Καλαβρύτων, ο Γιώργος Λαζουράς αναφέρει ότι υπάρχουν θηριωδίες που είναι αδύνατο να παραδοθούν στη λήθη. Διαβάζοντας κι εκείνο του συγγραφέα καταλαβαίνεις τον προσωπικό δεσμό του με το ολοκαύτωμα, κατατοπίζεσαι πλήρως με την ιστορία και τα γεγονότα, αντιλαμβάνεσαι την ανάγκη της καταγραφής -παρόλο που και στο έργο γίνονται ιστορήσεις των περιστατικών- και δέχεσαι ως αυτονόητη την αφιέρωσή του στη μνήμη των μαρτύρων του Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος.
Πριν το οτιδήποτε, υπάρχει μια κατατοπιστικότατη εισαγωγή που αφορά στο ιστορικό πλαίσιο και στα γεγονότα της 13ης Δεκεμβρίου 1943 όπως και σε κάθε άλλη πληροφορία και λεπτομέρεια σχετική με το έργο: περιγραφές προσώπων, σκηνικού, ενδυμασίες, κ.ο.κ. από τα πιο πρακτικά αλλά και διάφορα άλλα άξια σχολιασμού όπως οι σκοποί της τραγωδίας: ανάδειξη της ακραίας βαρβαρότητας, πτυχές της ανθρώπινης φύσης και συναισθήματα, πόνος και πάθος για εκδίκηση, συνείδηση του χρέους και του δίκαιου, συλλογική ευθύνη, ντροπή... για τις αρετές της αυτοθυσίας, της μεγαλοσύνης, της ανθρωπιάς... για την αγάπη... το ιδανικό της ειρήνης, την κραυγή κατά του φασισμού ή του πολέμου... ή της βίας...
Καταλαβαίνει άμεσα κανείς τη σπουδαιότητα του συνολικού εγχειρήματος ενώ, προς τέρψη του αναγνώστη και του κάθε ενδιαφερόμενου σκηνοθέτη ή θεατράνθρωπου, το έργο ολοκληρώνεται υπέροχα και άρτια διαθέτοντας δομή Αρχαίας Τραγωδίας: χωρίζεται σε πέντε μέρη και συγκεκριμένα υπάρχει η είσοδος στην ιστορία με τον πρόλογο, ακολουθούν τρεις εικόνες όπου εξελίσσεται και αναπτύσσεται το θέμα πριν την έξοδο όπου θα καταλήξουν όλα και θα δοθεί η λύση.

Άμεσα ο συγγραφέας, μέσα από τον Χορό, κατατοπίζει τον αναγνώστη για την ιστορία του τόπου, τη γεωγραφική του θέση, τη λαογραφία, τα ήθη και έθιμα... ενώ με την είσοδο της Κορυφαίας σκιαγραφείται γλαφυρά το ολοκαύτωμα. Ακολούθως θα γνωρίσουμε την Κόρη, μια 17χρονη κοπέλα που τολμά να προτείνει χωρίς να την τυφλώνει το μίσος και η έχθρα αλλά σκεπτόμενη ανθρώπινα το σωστό. Ένα κορίτσι που αντιστέκεται με τη θέση της ενάντια σε όλες τις υπόλοιπες συντοπίτισσές της διεκδικώντας εκείνο που θα έπρεπε να είναι το δεδομένο αν δεν υπήρχε εκείνη η φρίκη τριγύρω τους και η βία -έτοιμη πάντα να φέρει ξανά βία.

Συμφέροντα, συμφέροντα
εκτρέφουν τους πολέμους
χωρίς καμιά άλλη λογική,
μα τις συνέπειές τους
οι άνθρωποι πληρώνουνε
με αίμα και μ' ερείπια...

...γράφει και μέσα σε λίγες αράδες έχει περιγράψει όλο το χάσιμο του πολέμου, γιατί στον πόλεμο δεν υπάρχει νικητής. Κι αφού αυτό που μένει πίσω είναι μόνο ηττημένοι, ο Θανάσης Φροντιστής προτείνει να κρατήσουμε τουλάχιστον την ανθρωπιά μας αντί να μεταμορφωθούμε σε κτήνη... κι εξάλλου, όπως σωστά σημειώνεται, δεν χρειάζεται ο άνθρωπος να γίνεται δικαστής του εγκλήματος όσο υπάρχει η θεία δίκη.

Ο πόλεμος το δίκαιο
διόλου δεν το γνωρίζει...

...γιατί γνωρίζει άλλα: μίσος κι ανταπόδοση. Όμως...

Ούτε και η εκδίκηση
τον πόνο θα μειώσει

Αξίζει τη συγχώρεση,
που θείο είναι δώρο.

Ώσπου, θα καταλήξει στη μόνη αδιαπραγμάτευτη αξία:

Εχτρός μας είναι ο πόλεμος
ας τον καταραστούμε.

Πολύ όμορφη ροή λόγου και απολαυστική ανάγνωση με ζωντανές εικόνες να περιμένει ο αναγνώστης σε αυτό το έργο. Μια καλή άποψη για την πορεία και κατάληξη του γερμανικού έθνους από το συγγραφέα που χρωματίζει περίτεχνα και την άλλη πλευρά την κράτησα ως σπάνιο φυλαχτό ενώ η ύπαρξή της μέσα στο βιβλίο τού προσθέτει θετικά και το ολοκληρώνει.
Κλικ για περισσότερα της Τζένης Κουκίδου
Η τραγωδία του Θανάση Φροντιστή, Η Κόρη των Καλαβρύτων, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη. Περισσότερα για το βιβλίο θα βρείτε εδώ.

Ο Θανάσης Φροντιστής γεννήθηκε στο Μώλο Φθιώτιδας. Σπούδασε στην Ανωτάτη Εμπορική και έκανε μεταπτυχιακές (ΜΒΑ) και μέρος των διδακτορικών του Σπουδών (Ρh.D) στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Ν. Υόρκης. Είναι Διδάκτωρ Οικονομικών Επιστημών. Είναι Πρόεδρος των δύο ανωνύμων εταιριών που ίδρυσε (ΕΜΙ Εκπαιδευτική Α.Ε. και ΕΜΙ Συμβουλευτική Α.Ε.), Αντιπρόεδρος και Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου και αρχισυντάκτης οικονομικού περιοδικού. Κατά την 40ετή σταδιοδρομία του ως ανώτερου και ανώτατου στελέχους σε γνωστές διεθνείς εταιρίες, διετέλεσε επίσης Πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών και Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΟΤΕ. Δίδαξε σε γνωστά Πανεπιστήμια στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ελλάδα. Διετέλεσε ή είναι μέλος της Διοίκησης πολλών ευρωπαϊκών και ελληνικών επιστημονικών, επαγγελματικών και κοινωνικών οργανώσεων, μεταξύ των οποίων ο Όμιλος Προώθησης Εξαγωγών της Ε.Ε., το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (Αντιπρόεδρος), το Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών (ΙΝΚΑ-Αντιπρόεδρος), το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικών Ερευνών, ο Σύνδεσμος Εταιριών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Πρόεδρος), το Αραβοελληνικό Επιμελητήριο (Αντιπρόεδρος) και άλλες. Για πολλά χρόνια ήταν Σύμβουλος-Εμπειρογνώμων του Διεθνούς Κέντρου Εμπορίου του ΟΗΕ/ΠΟΕ. Έχει δημοσιεύσει δύο βιβλία και πάνω από εβδομήντα άρθρα και μελέτες σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και εφημερίδες. Ασχολείται από 30ετίας με τη δημοσιογραφία και με τη λογοτεχνία. Γράφει ποίηση και θέατρο. Ποιήματα του έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες και έχουν περιληφθεί σε ανθολογίες. Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών. Ομιλεί Αγγλικά και Γαλλικά. Είναι παντρεμένος με τη Νέλλη Μιχαήλ και έχουν τρεις κόρες.

Ευχαριστώ τις εκδόσεις Λιβάνη για τη διάθεση του βιβλίου.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα του βιβλίου.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
΄΄Εξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΤο μαγικό καράβι των Χριστουγέννων, Θάνου ΚωστάκηΗ λέσχη των φαντασμάτων, Κυριακής ΑκριτίδουΟ αστερισμός των παραμυθιών, Λίτσας ΚαποπούλουΟ Κάγα Τίο... στην Ελλάδα, Καλλιόπης ΡάικουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΗ μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση, Χριστόφορου ΧριστοφόρουΠλάτωνας κατά Διογένη ΛαέρτιοΚαι χορεύω τις νύχτες, Γαβριέλλας ΝεοχωρίτουΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούΠορσελάνινες κούκλες, Δέσποινας ΔιομήδουςΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Το δικό μου παιδί!, Γιώργου ΓουλτίδηΟι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου, Ελένης ΦωτάκηΟι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί, Κωνσταντίνου ΤζίμαΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη