ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους: Μυθιστορήματα: Όταν ο ήλιος * Ζανζιμπάρ * Ο πόλεμος των πολυκατοικιών * Η τελευταία αυτοκράτειρα του Βυζαντίου * Αν ήσουν εδώ * Ο χάρτινος Σεπτέμβρης της καρδιάς μας * Το θηρίο στο πιάνο * Η εξόριστη πριγκίπισσα * Τα κορίτσια πίσω από τη χαραμάδα * Εγώ, ο Σίμος Σιμεών * Το κορίτσι από τη Γερμανία * Ο θάνατος του συλλέκτη * Στεφάνι για εννέα μούσες * Η σκιά * Μυρωδιά από σανίδι * Μες στη νύχτα του κόσμου * Ποτέ δεν θα σ' αφήσω * Ματωμένη Κυριακή *** Παραμύθι για μεγάλους: Το φτερό του θεραπευτή αητού

Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής

Λεονάρντο Ντα Βίντσι (1452-1519)
Φίλες και φίλοι,

Ένας μικρός πίνακας (69x57 εκ.), ζωγραφισμένος πάνω σε ξύλο, ένα μεγάλο αριστούργημα, φιλοτεχνημένο από την ιδιοφυΐα της ζωγραφικής -και όχι μόνο- που θα το δείτε στο Μουσείο του Λούβρου.
Μάλλον πουλήθηκε από τους κληρονόμους του Ντα Βίντσι, έφτασε στη συλλογή του E. Jabach κι εκείνος με τη σειρά του τον παραχώρησε στον Λουδοβίκο ΙΔ΄ πριν το 1666.
Και ο Λουδοβίκος τον μετέφερε, κάποια στιγμή, στο Λούβρο.

Ο Άγιος Ιωάννης αποδίδεται ημίσωμος, σε μια παραλλαγή του θέματος της κλασικής, μνημειώδους μορφής, αποτελώντας σαφή αναφορά σε αρχαία πρότυπα. Η μορφή του είναι «τυλιγμένη» σε μια απαλή σκιά, ενώ το πρόσωπο παρουσιάζει μια νωχελική και διφορούμενη έκφραση -χαρακτηριστική στα τελευταία έργα του Λεονάρντο. Η χρήση του σφουμάτο που προσδίδει κάποιο βάρος στον πίνακα, είναι κάτι παραπάνω από προφανής, ενώ μέσω της φωτοσκίασης ο καλλιτέχνης επιχειρεί να εισαγάγει την Τρίτη διάσταση στην δισδιάστατη ζωγραφιστή επιφάνεια.

Σήμερα, το έργο είναι μαυρισμένο από την πολυκαιρία, αλλά στο βυθισμένο στη σκιά φόντο του υπάρχει κάποια φωτεινή αντανάκλαση και μπορούμε να διακρίνουμε τις διαβαθμίσεις των σκιών.
Οι αποχρώσεις στο περίγραμμα του προσώπου δείχνουν το ενδιαφέρον του Λεονάρντο για τους ατμοσφαιρικούς, απαλούς χρωματικούς τόνους.

Το θέμα του πίνακα είναι το φως, ένα φως ζωντανό και εκφραστικό.
«Κανείς δεν μπορεί ν’ αρνηθεί ότι ο Άγιος Ιωάννης αποπνέει μια έντονη αύρα συγκινησιακής συμμετοχής, η φύση της οποίας, ωστόσο, έχει ερμηνευτεί με διάφορους τρόπους, συχνά δυσμενείς για τον Λεονάρντο. Στη χειρότερη των περιπτώσεων, η κριτική είδε στον πίνακα τους μύχιους πόθους ενός γέρου ομοφυλόφιλου, και ίσως από μια άποψη να είναι έτσι.» (Kemp, 1982).

(Το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε είναι ο Σαλάι, εραστής του Λεονάρντο. Λέγεται ότι το δικό του πρόσωπο κρύβεται και πίσω από την μοναδική και αινιγματική Μόνα Λίζα).
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Αδαμαντία ΑλατάρηΚώστας ΚρομμύδαςΓιάννης ΞανθούληςΠαναγιώτης ΚωνσταντόπουλοςΜαρία ΜπρατσιανούAgatha Christie as Mary WestmacottΝικολέττα Σκάλκου-Διαμαντίδη
Βαγγέλης ΓιαννίσηςΗλιάνα ΠαντολέωνΜαγδαληνή ΘωμάΑγγελική ΚακανιάρηNicci FrenchArmando Lucas CorreaΜαρία Θεμελή
Κώστας ΡαμπόταςChevy StevensΕύη ΨάλτηΓιάννης ΞανθούληςΒάσω Ζαφειροπούλου
Γωγώ ΨαχούλιαJohanna Lindsey