ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Έκπτωση 20% στα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής *** Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ προσφέροντας διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε παραστάσεις και αφήστε τα στοιχεία σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Το τελευταίο παιχνίδι * Κάποτε ένας πυροβολισμός... * Σήμερα ξύπνησα παιδί * Αυτοκράτωρ Αδριανός *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η αναζήτηση, Η ανατροπή, Η αναλαμπή * Οι ψυχές μας τη νύχτα * Μέχρι τον Αύγουστο * Σκοτεινός παράδεισος * Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου * Το άνθος της ζωής * Γαμήλιο συμβόλαιο * Ερωτευμένες πόρνες * Μαύρα σύννεφα σε λευκό ουρανό * Οι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα * Όλα αυτά θα σ' τα δώσω * Το εισιτήριο * Ήσουν πάντα εκεί * Διπλή ταυτότητα ** Περιπλάνηση: Η συμφωνία της Αθήνας ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Το κίτρινο δάνειο * Κόκκινη κλωστή δεμένη * Πικρός εξωγήινος * Αυτό το βιβλίο θα αυτοκαταστραφεί σε 20 λεπτά ** Παιδικά: Γράμμα στον μπαμπά και τη μαμά που μαλώνουν * Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας ** Ποίηση: Με το βλέμμα του Ομήρου

Σάββατο, 3 Μαρτίου 2018

Νυχτερίδα

Έφτασε η στιγμή να δούμε και το τρίτο μέρος της τριλογίας του Στρατή Τσίρκα "Ακυβέρνητες πολιτείες", την Νυχτερίδα. Το εγχείρημα του Θεάτρου Τέχνης σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο της παρουσίασης και των τριών μυθιστορημάτων στο θέατρο, κατά τη γνώμη μου είναι απογοητευτικό. Και θα σας εξηγήσω γιατί το λέω αυτό.
1) Είναι εντελώς άλλο πράγμα ένα μυθιστόρημα και ένα θεατρικό έργο. Το μυθιστόρημα στηρίζεται στην αφήγηση και στην λεπτομερή περιγραφή ενώ το θεατρικό έργο σε διαλόγους. Το να βάζεις τους ηθοποιούς απλά να αφηγούνται αυτό δεν είναι θέατρο ακριβώς. 2) Υπάρχουν κάποια μυθιστορήματα που η διασκευή τους σε θεατρικά έργα είναι από δύσκολη έως σχεδόν αδύνατη. Ένα από αυτά είναι η Νυχτερίδα. Είναι ένα πολυπρόσωπο έργο, το οποίο έχει πολλά πισωγυρίσματα στην υπόθεση, οι αφηγητές είναι πολλοί και όχι μόνο ένας, περιλαμβάνει πολλά ιστορικά γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας που κάποια από αυτά φέρνουν ακόμα και σήμερα αντιπαραθέσεις. 3) Από τα δύο μεγαλύτερα θέατρα της χώρας μας, τα οποία έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στα έξοδα, περιμένεις πάντα ένα καλύτερο αποτέλεσμα. 4) Το θεατρικό έργο, ακόμα και όταν στηρίζεται σε ένα μυθιστόρημα, πρέπει να λειτουργεί αυτόνομα. Δεν είναι υποχρεωτικό για τους θεατές να έχουν διαβάσει και να έχουν αποστηθίσει το μυθιστόρημα για να μπορούν να κατανοήσουν το έργο.

Τα ίδια ακριβώς προβλήματα είχα εντοπίσει και στα δύο προηγούμενα μυθιστορήματα της τριλογίας: την Λέσχη και την Αριάγνη. Στην Νυχτερίδα, ως τελευταίο μέρος της τριλογίας, έχουμε την αναμενόμενη κορύφωση της υπόθεσης, με γεγονότα του παρελθόντος να μπλέκονται με το παρόν, με εμφάνιση των ίδιων ηρώων, γεγονός που καταστεί ακόμα πιο δύσκολη την παρακολούθησή της.
Παρόλα αυτά, αν ρωτούσε κάποιος τη γνώμη μου για το αν θα πάει ή όχι, θα του έλεγα να πάει να δει τη Νυχτερίδα. Πρωτίστως για να μάθει ή για να διερευνήσει καλύτερα κάποια γεγονότα της ιστορίας μας. Ο εμφύλιος πόλεμος είναι ένα πολύ παρεξηγημένο και δύσκολο κομμάτι της νεώτερης ιστορίας. Οι δεξιοί κατηγορούν τους αριστερούς και οι αριστεροί τους δεξιούς. Λίγοι όμως είναι αυτοί που κατηγορούν τους αλλοδαπούς, οι οποίοι υποκίνησαν γεγονότα, οι οποίοι μας εκμεταλλεύτηκαν για να κερδίσουν, αναλόγως με αυτό που ήθελαν εκείνη την δεδομένη στιγμή. Όπως λέει πολύ πετυχημένα και ο ίδιος ο Τσίρκας: «Τέλειωσε το ταξίδι του μέλιτος με τους Συμμάχους. Όταν πολεμούσαμε στην Αλβανία ήταν τα αρραβωνιάσματα. Οi γάμοι γίνηκαν πάνω στις δύσκολες ώρες του Στάλινγκραντ. Από εκεί και πέρα χωρίζουν τα νερά, πάμε για διαζύγιο.»
Βρισκόμαστε στην Αλεξάνδρεια το 1943. Πάνω στη σκηνή έχουμε τρεις αφηγητές: Τον πρωταγωνιστή της τριλογίας, τον Μάνο Σιμωνίδη (που λειτουργεί ως alter ego του ίδιου του Τσίρκα), την Νάνσυ Κάμπελ, μια Αγγλίδα αριστοκράτισσα που είναι ερωτευμένη μαζί του και τον Παράσχο, έναν Αιγυπτιώτη Έλληνα. Ο καθένας από αυτούς αφηγείται την δική του ιστορία. Ο Σιμωνίδης λέει για τον χαμένο αγώνα των δημοκρατών και τις δυσκολίες συνεννόησης μέσα στο ίδιο το κόμμα τους. Η Νάνσυ για τον έρωτά της προς τον Σιμωνίδη και για τις δύσκολες ώρες που ζει στην χηρεία της. Ο Παράσχος θυμάται τα γεγονότα του παρελθόντος και κάνει αναδρομή στο ιστορικό των συγγενών του Σιμωνίδη που ήρθαν να ζήσουν στην Αίγυπτο στα τέλη του 19ου αιώνα. Όλα αυτά γίνονται ταυτόχρονα, φαντάζεται λοιπόν κανείς πόσο δυσχερή γίνεται η παρακολούθηση για κάποιον που δεν έχει διαβάσει τα βιβλία!

Το έργο μάς μιλάει για την σύγκρουση Μοναρχικών και Δημοκρατικών στην Ελλάδα. Περιμένοντας όλοι την πολυπόθητη απελευθέρωση και το τέλος του πολέμου, ο εχθρός πλέον δεν είναι ο Γερμανός αλλά ο έως τότε σύμμαχός σου: ο Άγγλος. Ο Τσώρτσιλ, που ήταν φανατικός μοναρχικός, δεν θα επέτρεπε την ύπαρξη μιας δημοκρατικής Ελλάδας, ήθελε να επαναφέρει στην εξουσία τον βασιλιά. Οι περισσότεροι Έλληνες όμως, που είχαν χύσει το αίμα τους, ήθελαν μια κυβέρνηση ενότητας δημοκρατική, που δεν θα κυνηγούσε τα παιδιά της, όπως προπολεμικά, η κυβέρνηση του Μεταξά. Στην Μέση Ανατολή ο αγγλικός στρατός αναγκάζει τον ελληνικό, που δεν τον χρειάζεται πλέον, να παραδώσει τα όπλα του! Όποιος διαφωνεί εκτελείται. Δημιουργούνται στρατόπεδα συγκέντρωσης και μπαίνουν μέσα άοπλοι οι Έλληνες φαντάροι, που έως τότε πολεμούσαν τους Γερμανούς. Ενώ είχε συμφωνηθεί να γίνει δημοψήφισμα μετά το πέρας του πολέμου για το εάν θα επέστρεφε ο βασιλιάς ή όχι, ο Τσώρτσιλ είχε κάνει ήδη μυστική συμφωνία μαζί του να τον επαναφέρει. Ο μεγάλος ήρωας του πολέμου, ο Τσώρτσιλ, ήταν στην Αθήνα, εγκατεστημένος στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία και έδινε εντολές πώς να σκοτώσουν οι Έλληνες τους Έλληνες. Φυσικά, και εμείς δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών, γιατί σαν ηλίθιοι, παίξαμε το παιχνίδι τους. Όπως, δυστυχώς το παίζουμε ακόμα και σήμερα!

Αξίζει να δείτε αυτό το έργο έστω για το τελευταίο δεκάλεπτο, για την κορύφωση, για την συγκίνηση που σου δίνει ο εμφύλιος σπαραγμός μας. Καλό είναι να τα ξέρουμε και να τα βλέπουμε αυτά, γιατί κινδυνεύουμε να τα ζήσουμε ξανά.

Τα κουστούμια είναι λιτά, όπως και τα σκηνικά· θα περίμενε κανείς κάτι καλύτερο από μια συμπαραγωγή του Εθνικού και το Θέατρο Τέχνης. Το απέριττο δεν είναι όμορφο στο θέατρο, το θέατρο συνήθως χρειάζεται πλούτο για να σε βάλει μέσα σε έναν άλλο κόσμο, σε μια άλλη εποχή. Καταλαβαίνω την μινιμαλιστική νοοτροπία που επικρατεί στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, και που επιβάλλεται λόγω κρίσης, αλλά ας μην την κάνουμε μόδα. Από μικρούς και ιδιωτικούς θιάσους το δέχομαι και το καταλαβαίνω, από επιχορηγούμενες παραστάσεις όμως δείχνει κάτι άλλο. Οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών καλές, ξεχώρισαν αυτές της Ηλέκτρας Νικολούζου ως Νάνσυ Κάμπελ και του Γιώργου Κριθάρα ως Μάνου Σιμωνίδη.

Καταλήγοντας, η Νυχτερίδα είναι ένα πολιτικό έργο, επίκαιρο που είναι επιβεβλημένο για τον κάθε Έλληνα να το ξέρει. Δυστυχώς, λόγω όλων των προαναφερόμενων προβλημάτων, είδα θεατές να εγκαταλείπουν την αίθουσα στο διάλειμμα και να μου λένε ότι βαρέθηκαν. Όταν ανεβάζεις ένα τόσο περίπλοκο και δύσκολο μυθιστόρημα προσλαμβάνεις πρώτα έναν καλό διασκευαστή να στο κάνει θεατρικό έργο και δεν αρκείσαι σε αφηγήσεις ασυνάρτητες μεταξύ τους.
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Συντελεστές:
Διασκευή – Δραματουργική Επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία: Άρης Τρουπάκης
Σκηνικά- Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Μουσική: Νίκος Ξυδάκης
Κινησιολογική Επιμέλεια: Καμίλο Μπεντανκόρ
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός Σκηνοθέτης: Μαρία Σαββίδου
Βοηθοί Σκηνογράφου: Βιολέττα Παναγιωτίδη, Στανωτά Τίνα

Διανομή ( με αλφαβητική σειρά)
Θανάσης Βλαβιανός, Θανάσης Δήμου, Γιώργος Κριθάρας, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιώτα Μηλίτση, Ηλέκτρα Νικολούζου, Δημήτρης Πασσάς, Ερατώ Πίσση, Μάνος Στεφανάκης, Βαγγέλης Ψωμάς

Φωτογράφος παράστασης: Μυρτώ Αποστολίδου

Στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464

Επίσης:
Λέσχη
Αριάγνη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες
Οι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα, Χρήστος ΑναστασόπουλοςΠικρός εξωγήινος, Σπύρος ΒρεττόςΗ συμφωνία της Αθήνας, Γ.ΚαραντώνηςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΌλα αυτά θα σ' τα δώσω, Ντολόρες ΡεδόντοΤο κίτρινο δάνειο, Νίκη Μπλούτη-ΚαράτζαληΤο εισιτήριο, Φωτεινή Πανουργιά
Κόκκινη κλωστή δεμένη, Ζωρζ ΣαρήΗ κουκουβάγια η τετραγωνομάτα, Αννέτα ΜαρκογιαννάκηΤο κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυκολόπους και παράδες, Θ. ΊνταςΓράμμα στον μπαμπά και τη μαμά που μαλώνουν, Γ. ΜπουμπούσηςΟ μαγεμένος καθρέφτης, Νανά ΜπροδήμαΤο άνθος της ζωής, Ιωάννα ΓκανέτσαΜε το βλέμμα του Ομήρου, Εντομόντ-Ανδρέας Σαλβάρης
Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας, Νανά ΜπροδήμαΉσουν πάντα εκεί, Τόνια ΚοντοπούλουΑυτό το βιβλίο θα αυτοκαταστραφεί σε 20 λεπτά, Χαρά ΧρυσάφηΔιπλή ταυτότητα, Μ.Π. ΧάντιξΓαμήλιο συμβόλαιο, Richmont Michelle
Ερωτευμένες πόρνες, Μαίρη ΤσίληΜαύρα σύννεφα σε λευκό ουρανό, Γιάννης Βλαχάκης